Khamis, 5 Mei 2011

resepi mee kicap

salam....arini nak bukak klas ngajor masak plak...sebenor nye ni permintaan kawan aku...PN FAUZIDAWATI...
aritu en jawa ade ckap kat beliau pasal resepi mee kicap ni...mmg best pon...aku suke sgt....xtahu la tekak korang cmne plak, lain org lain selera...resepi ni en jawa dapat mase beliau dok kat ipoh, katenye org yg jual mee kicap ni bukak warung kecik je, tp org yg dtg bli pnyer la ramai, so blk umah beliau suh aku try buat...nasib baik jadik...ehheeheh

ni bahan2 nak buat mee kicap

 1- bebola ikan @ ape2 je jns bebola yg korang suke, sosej pon ble, fillet ketam pon ble...(bhn2 ni kne byk ek, br besss)
2- bwg pth n bwg merah (hiris2 je)
3- kiub ayam ( brgantung kpd brape byk kuah  sup yg korang nak bt nnt)...
biase aku kalu nak mkn dlm 5 6 org, aku pkai 4 kiub...br besss
4- daun sup ngan daun bwg

care2 nak buat sup mcm biase la....tms bwg pth ngan bwg merah, pastu curah air, dah mndidih masuk kn segala jenis bebola ngan kiub ayam,,,last skali rase ler....pastu tabur daun bwg ngan daun sup...

care nak bt minyak die plak cmni ek....
pnas kan myk masak dalam stgh cawan ke...pastu bile myk dah pnas btul, ttup api.
pastu ko ambik bwg pth 2 ulas, ketuk skit pastu cempak je dlm myk yg panas tu....
bile bwg pth tu dah garing, buang la bwg pth tu....

pastu celur megi grg yg tnpe perencah tu....jgn celur lame sgt, nnt benyek xsedap tau...

nak sedap lg,,,korang bt sambal kicap...nak sambal kicap bes meh aku ajor kan...

bahan2 sambal kicap...

cili api( ikut suke brape byk)
bwg merah byk skit, bwg pth xpayah byk, 2 ulas pn ok dah
air asam jawe

care2...

grg sume bhn2 kat atas ni ( kecuali air asam jawe) sampai agak2 garing, jgn hangit plak.
pastu blender kan, masuk skali kicap, kiub ayam sktul, air asam jawe, gule, garam skit, air masak skit...
dah siap...

care nak makan mee kicap senang je...

letak mee tadi dalam pinggan, pastu ambik myk yg grg ngan bwg putih td(agak2 la nak letak byk mne)
pastu, letak kicap biase yg korang makan slalu tu, letak sambal kicap skit....gaul2 bagi rate...dah siap...makan mee kicap ni ngan sup bebola tadi...
sedap makan mase panas2...


menu ni menu wajib kluarge en jawe kalu kami berkmpul...sebenornyer en jawe yg suke sgt, ni mknn org cina sbnrnye....tapi budak2  suke la mkn ni sbb ade sup...

selamat mncube ek kawan2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan